Niniejsza strona korzysta z plików cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jej zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.
Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Polityka prywatności. Możesz także zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia.
MŚP
Samochody elektryczne - trend przyszłości

Wyobraź sobie samochód. Autobus, furgonetkę lub ciężarówkę. Czy wyobrażasz sobie pojazd z silnikiem wewnętrznego zapłonu, który porusza się, hałaśliwie i dymi z rury wydechowej? Choć trudno uwierzyć, w takie właśnie napędy wyposażona jest większość nowoczesnych pojazdów. Oczywiście przemysł samochodowy przeszedł wiele zmian w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Żaden z nowych samochodów nie jest tak głośny i nie emituje tak wielu gazów spalinowych, jak kiedyś. Niektóre z nich robią to jeszcze bardziej.

Jeśli choć trochę podążasz za nowoczesną branżą samochodową, to zobaczysz, co oferuje ona jako alternatywę dla silników spalinowych napędzanych benzyną, olejem napędowym lub nawet biopaliwem. Zwróć uwagę na auta z silnikiem hybrydowym (HEV) lub z napędem elektrycznym (BEV). Mogą one zmienić nasz sposób myślenia o transporcie i dostawie ładunków. Niektóre z nich już to robią.

Gdy spojrzysz na historię motoryzacji, odkryjesz, że pod koniec XIX wieku wynalazek wagonów z silnikami elektrycznymi poszedł w parze z wynalazkiem pojazdów wykorzystujących spalanie wewnętrzne. W rzeczywistości stały się one dość popularne, oczywiście dopiero na początku 20. wieku. W tym samym czasie na świecie pojawiły się pierwsze hybrydowe pojazdy elektryczne, w tym "Mixte" Ferdynanda Porsche’go, który został wystawiony na targach paryskich w 1900 r. i wywołał znaczący odzew w prasie.

Dlaczego więc przemysł samochodowy zainteresował się paliwami ropopochodnymi, zamiast znacznie mniej szkodliwymi dla środowiska pojazdami napędzanymi energią elektryczną? Pojazdy elektryczne miały pewną przewagę nad konkurencją napędzaną benzyną na początku XX. wieku. Nie powodowały one odczuwalnych wibracji, specyficznej woni, ani hałasu związanymi z samochodami benzynowymi. Ale napędy elektryczne i hybrydowe były drogie w produkcji, wymagały wysokiej jakości materiałów, dużych pakietów akumulatorów (te zasilane jedynie przez prąd skumulowany w bateriach wymagały również infrastruktury do ładowania i miały bardzo ograniczony zasięg), a w miarę upływu lat i rozwoju silników spalinowych, po prostu nie były w stanie osiągnąć zadowalającej prędkości. Dodajmy do tego fakt, że światowe odkrycia dużych rezerw ropy naftowej doprowadziły do powszechnej dostępności tanich paliw, co sprawiło, że samochody zasilane pochodnymi ropy stały się tańsze w eksploatacji na duże odległości. I, oczywiście, mało kto wtedy pomyślał o ich wpływie na środowisko.

W dzisiejszych czasach ludzie stali się bardziej świadomi tego problemu. Wraz z rozwojem technologii wypracowaliśmy metody, dzięki którym pojazdy hybrydowe i elektryczne są znacznie tańsze w produkcji, bardziej wydajne w użyciu, jak i również wymagające mniej konserwacji. Baterie stały się lżejsze i mogły magazynować więcej energii, co oznaczało dłuższe dystanse pomiędzy ładowaniami w pojazdach elektrycznych z napędem akumulatorowym, jak i mniejszą potrzebę włączania silnika spalinowego w pojazdach hybrydowych (średnio co najmniej 50% czasu podróży w jazdach testowych samochodów hybrydowych spędza się wyłącznie w trybie elektrycznym, jak twierdzi Toyota Motor Corporation, jeden z wiodących producentów pojazdów hybrydowych). Koniec z marnowaniem paliwa przy dużym natężeniu ruchu lub podczas postoju na światłach, ponieważ silniki elektryczne zużywają jedynie energię akumulatora podczas ruchu, a hybrydowa elektryczna technologia start-stop wyłącza silnik spalinowy podczas postojów. Regeneracyjne hamowanie ładuje również akumulatory za każdym razem, gdy wciskasz hamulec.

Jeśli chodzi o efektywność kosztową, zależy to od kilku czynników. Napędy hybrydowe zostały zaprojektowane do włączania silnika benzynowego po osiągnięciu prędkości samochodu, więc jeśli jeździsz w ruchu miejskim, silnik spalinowy rzadko się uruchamia. Na autostradach i drogach o większej dopuszczalnej prędkości oszczędność paliwa jest mniejsza, ponieważ hybrydowy silnik elektryczny nie jest przeznaczony do dużych prędkości. Niemniej jednak większość samochodów z napędem hybrydowym zużywa od 20-30% mniej paliwa niż większość najbardziej ekonomicznych samochodów tej samej klasy z silnikiem benzynowym.

Właściciele pojazdów elektrycznych mają przewagę pod postacią jeszcze niższych kosztów eksploatacji. Mimo, że zasięg jednego ładowania jest ograniczony, koszt energii elektrycznej do naładowania elektrycznego pojazdu wynosi około jednej trzeciej, w porównaniu do zakupu benzyny w takim samym pojeździe, na kilometr. Pojazd elektryczny z napędem akumulatorowym ma o wiele mniej ruchomych części niż konwencjonalny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Wymaga stosunkowo mało serwisowania i nie ma drogich układów wydechowych, rozruszników, układów wtrysku paliwa, chłodnic i wielu innych części, które nie są potrzebne w pojazdach elektrycznych. Choć same pojazdy mogą kosztować nieco więcej, to w dłuższej perspektywie niższe koszty eksploatacji rekompensują poniesiony wydatek, na tą inwestycję.

Ale co to oznacza dla Ciebie? Pojazdy hybrydowe i elektryczne powoli wkraczają w każdą dziedzinę naszego życia. Wszyscy widzieliśmy taksówki hybrydowe, autobusy hybrydowe i elektryczne, samochody dostawcze, śmieciarki i inne pojazdy użytkowe, a nawet elektryczne skutery używane do dostaw jedzenia. Największe firmy włączają pojazdy HEV i BEV do swoich flot, jak na przykład UPS, który zamówił od Tesli nową flotę w pełni elektrycznych samochodów dostawczych. Coraz więcej producentów samochodów prezentuje swoje produkty hybrydowe i elektryczne. Niezależnie od tego, jaką prowadzisz działalność, możesz znaleźć rozwiązanie pozwalające obniżyć koszty podróży i transportu oraz pomóc środowisku, redukując szkodliwe emisje spalin i oszczędzając zasoby paliw kopalnych.

Idź z prądem, pomóż zmniejszyć swoje wydatki, a także problemy związane z zanieczyszczeniem i smogiem, wybierając energię elektryczną.

 

Autor: Sonia Rejnik

Facebook