Niniejsza strona korzysta z plików cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jej zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookies.
Szczegółowe informacje znajdziesz w zakładce Polityka prywatności. Możesz także zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia.
MŚP
Rozmowa z Cristiną Fritz, ekspertem ds. marketingu, budowy wizerunku firmy

W ostatnich latach coraz więcej mówi się o ekologii, powstają nowe firmy oferujące produkty „eko”, duże koncerny starają wpasować się w te trendy. IKEA nie tylko wpasowuje się w gospodarkę obiegową -  produkując meble „eko” powstające z surowców powtórnie przetworzonych, ale również dba o zużywanie zasobów – staje się producentem zielonej energii. I już niedługo ich firma ma być w pełni zasilana taką energią!

CF: Ekologia jest niewątpliwie trendem rynkowym. Coraz więcej osób zwraca uwagę z troską na środowisko. Nie ma co do tego wątpliwości, nasz obecny styl życia niszczy Ziemię. Dla nas, ludzi, ekologia staje się koniecznością. Dla biznesu jest to ogromna szansa. Część firm będzie więc działać pro-ekologicznie z głębokiego przekonania. Inne podejmując racjonalną decyzję biznesową.

Czy są różnice, czy motywacje mają wpływ na sukces obranego kierunku?

CF: Jeśli przyświeca nam głębokie przekonanie co do podejmowanych działań i gdy są one spójne. Ekolog nie będzie działał na szkodę środowiska tylko dlatego, że to opłaca się finansowo. Ale budując strategię firmy musimy też pamiętać o spójności. Musimy być przekonujący w tym co robimy. Jeśli nasza strategia to zdrowa żywność np. prowadzimy restaurację ze zdrową żywnością, warto dbać nie tylko o żywność, ale również o opakowania na wynos, segregację śmieci, by wszystkie działania były spójne ze strategią marki. Pojemniki do pakowania jedzenia na wynos powinny być wykonane z materiałów przyjaznych dla środowiska, biodegradowalnych, które nadają się na kompost i są nietoksyczne. Bo trend ekologiczny wiąże się z dbałością o środowisko i zdrowie. A gdy naszą misją jest troska o środowisko, mówmy o tym naszym klientom.

Dużym firmom jest łatwiej przygotować i realizować taką strategię. Mają pracowników, których mogą oddelegować, większe budżety.

Można myśleć, że nowe trendy są wprowadzane na rynek przez duże korporacje albo start-upy, ale nie zawsze tak jest. Są przykłady małych firm, które zbudowały swoją strategię od postaw na bazie zielonego biznesu, wyróżniając się na rynku, by w ten sposób budować swoją przewagę konkurencyjną. Możemy prześledzić wiele ciekawych przykładów. Bywa też, że duże korporacje chcąc utrzymać pozycję rynkową są „zmuszane” przez klientów do dostosowywania się do trendów rynkowych. Muszą zmieniać swoje produkty zgodnie z wymaganiami bardziej świadomego konsumenta. Innym przykładem są małe firmy np. z branży spożywczej, które produkują produkty bardzo wysokiej jakości, bez szkodliwych dodatków, czy konserwantów. Konsumenci uczą się czytać etykiety, mają coraz większą świadomość odnośnie jakości składników i dokonują wyborów. By nie tracić rynku, wielkie korporacje zmieniają swoje produkty, tworzą serie produktów ekologicznych, sekcje zdrowej żywności. Wiele wielkich firm wpada w pułapkę pseudo zielonych inicjatyw, ale na takich działaniach można stracić. Gdy na szali stawiamy wizerunek naszej firmy, to chyba jest to mało opłacalne ryzyko.  Segment eko-żywności w Polsce rośnie rocznie o 20%, to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów biznesu w Polsce, a także na świecie. 

Małe i średnie firmy nie mają możliwości na badanie takich potencjałów na rynku, muszą podążać za codziennością, utrzymaniem grupy swoich klientów.

CF: To zgadza się, ale zawsze zachęcam, by śledziły trendy rynkowe, przyglądały się pomysłom, które się sprawdzają. Czasami wystarczą drobne zmiany i najważniejsze, to nagłośnić je.  Dobrym kierunkiem jest angażowanie się w takie inicjatywy, jak Państwa kampania, która nie tylko edukuje firmy, ale jest dodatkowym „certyfikatem”. Jeśli firmy mówią że biorą udział w takim projekcie, mogą uzyskać większy prestiż i uwiarygodnić swoje inicjatywy. Małe i średnie firmy nie zawsze stać na uzyskanie  certyfikatów, które cieszą się coraz większym uznaniem konsumentów. Ale udział w tego typu projektach jest potwierdzeniem, że firma jest zaangażowana w działania na rzecz środowiska. 

Projekt  „3xŚrodowisko” zachęca małe i średnie firmy do działań pro-ekologicznych, takich, które zaczynają się od oszczędzanie wody, energii elektrycznej, paliwa i innych zasobów. Bardzo proste, na początek wystarczy przyglądać się własnym nawykom, następnie ponosząc niewielkie inwestycje, które zwracają się w niższych rachunkach.

I to jest bardzo dobry kierunek. Firma oszczędzając zyskuje możliwości zainwestowania w nowsze sprzęty albo w promocję swojego biznesu i, tak zyskać więcej klientów. Zamiast wydawać na rachunki, może również promować swoje działania pro-ekologiczne, stopniowo angażować się w lokalne inicjatywy by być bardziej rozpoznawalną firmą. Można zacząć od małych zmian i stopniowo je wprowadzać i nagłaśniać. 

Załóżmy, że prowadzę salon fryzjerski, co mogę zrobić, jak zacząć i kontynuować przygodę z ekologią?

Zacząć można od oszczędzania, dokładnie jak proponuje projekt „3xŚrodowisko” ale również chwaląc się tym. Jeśli nie stać nas na wymianę czujników ruchu w toaletach, które automatycznie włączają i wyłączają światło, możemy umieścić w toalecie napis – dbamy o środowisko, pamiętaj, by wyłączyć światło gdy wychodzisz z toalety. Proste, a pokazuje, że troszczymy się o środowisko. Jeśli wprowadzamy więcej zmian, to warto przygotować mały plakat, który postawimy w salonie w widocznym miejscu tak, aby klienci dowiedzieli się o naszych inicjatywach. W ten sposób budujemy pozytywny wizerunek firmy. Wiele firm prowadzi stronę na Facebooku albo mają swoją stronę www. Warto tu o tym napisać.

Gdy już wdrożę takie rozwiązania i oszczędzam prąd, nie marnuję wody. Co dalej?

Kusi, by wprowadzać kosmetyki ekologiczne do włosów. Klienci będą mogli zobaczyć, jaka jest różnica, podczas strzyżenia chętnie posłuchają, dlaczego są lepsze od tych, które kupujemy. Dodatkowym kierunkiem są promocje, które wspierają pro-ekologiczne postawy klientów  – np. tych, którzy przyjadą do nas rowerem otrzymają specjalny rabat albo prezent np. modelowanie w prezencie. Kolejnym atutem będzie angażowanie się w lokalne inicjatywy ekologiczne – sadzenie drzew, zbieranie funduszy na montaż paneli fotowoltaicznych w lokalnej szkole albo angażowanie się z instytucjami lokalnymi w inicjatywy społeczne np. raz w miesiącu nasz fryzjer jedzie do pobliskiego domu opieki i strzyże emerytów, którzy nie mogą się poruszać. Nie zapominajmy mówić o tym w naszym salonie, w domu opieki czy w mediach lokalnych.  

Czyli najlepiej, gdy fryzjer jest zapalonym ekologiem i w ramach własnego salonu rozwija idee, które pozwalają na ochronę środowiska. Ale nie wszyscy klienci są za takimi trendami. Nie ma zagrożenia, że część stałych klientów może zrezygnować i przenieść się do innego salonu?

Nie sądzę. Boimy się zmian ale taka zmiana może być z korzyścią dla klientów. Czy mówiąc – używamy szamponów, odżywek, które są bez szkodliwych konserwantów – zniechęcamy klientów? Bardziej mamy szansę na pozyskanie nowych i lojalizowanie aktualnych. Ekologia jest coraz bardziej doceniana, klienci mając wybór produktów i usług ekologicznych i nie-ekologicznych, będą dokonywać wyborów. Te firmy, które jako pierwsze zakorzenią się w świadomości, jako ekologiczne, mogą na tym wygrać. Prekursorzy wygrywają.

Na początku możemy skupić się na procesach firmowych, aby były bardziej przyjazne dla środowiska, np. używamy mniej wody, oszczędzamy światło, segregujemy śmiecie, w salonie mamy rośliny, które poprawiają jakość powietrza. Możemy zostać na takim etapie.  Albo możemy pójść dalej i uczynić naszą firmę bardziej zieloną, wprowadzając do oferty ekologiczne kosmetyki do włosów.  

Te trendy przychodzą do nas z innych krajów. Jakie są ciekawe przykłady firm, które korzystając ze strategii eko-marketing,u wygrały z konkurencją?

Bardzo ciekawym przykładem i inspiracją sprzed  15 lat był dla mnie sklep i produkty „Body Shop”.  Założycielka tej firmy Anita Roddick do przygotowania swoich produktów korzystała z surowców, które były produkowane i zebrane przez aborygenów i społeczeństwa lokalne. Angażowała się, by społeczności przygotowujące produkty – naturalne składniki kosmetyków – były godziwie wynagradzane i traktowane z szacunkiem. Dbała te,ż by naturalne surowce wykorzystywane do kosmetyków były jak najlepszej jakości. Jej wizją był biznes odpowiedzialny i wspierający społeczności lokalne.  Niestety zmarła i jej firma została sprzedana wielkiej korporacji, która zapomniała o tych wartościach. 

Dobrym przykładem są firmy, które powstały z wizją rozwoju zielonych produktów. Są marki, które powstały w duchu „green marketingu” np. sieć fryzjerska „Bio Hair” w Budapeszcie oferuje zabiegi z produktami „bio”. 

Wielkie sieci jak np. IKEA stawiają na zrównoważony rozwój szukając nowych materiałów do produkcji swoich mebli, powstających z już przetworzonych materiałów, stosując  ekologiczne opakowania, a  ostatnio rozwijając produkcję zielonej energii. 

Marki takie jak np. Tchibo w swoich sklepach oferuje produkty wykonane z  bawełny ekologicznej, kawy pochodzą z rynku fair trade, a opakowania posiadają eko-certyfikaty.  

Ludzie wymagają więcej od korporacji w zamian za swoją lojalność,  firmy stały się bardziej odpowiedzialne społecznie i ekologicznie. Nie zapomnijmy że ludzie i środowisko tworzą jedną całość.  

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Marta Krzyżanowska

Projekt „3xŚrodowisko” wspiera działania pro-ekologiczne w firmach z sektora MSP. Pokazuje, że ochrona środowiska zaczyna się od obniżania rachunków, czyli od oszczędzania wody, energii elektrycznej i innych zasobów. Firmy mogą wypracować metody takich działań podczas bezpłatnych warsztatów oraz korzystając  

z bazy dobrych praktyk. Projekt jest dofinansowany z udziałem instrumentu finansowego Unii Europejskiej LIFE+ i ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

strona:www.3xsrodowisko.pl 

facebook:  www.facebook.com/Ekologiawfirmie

Facebook